Wist je dat er meer dan 400.000 bekende security kwetsbaarheden zijn? Hoe is het gesteld met jouw ICT-netwerk?

Zakelijke ICT-netwerken zijn kwetsbaar. Daarom kun je de risico’s niet goed genoeg afdekken.
Wij checken iedere dag ruim 400.000 netwerkrisico’s voor onze klanten.
Durf jij dat ook aan?
Laat ons jouw netwerk controleren en je ontvangt een uitgebreid rapport met de top5 kwetsbaarheden binnen jouw netwerk.
In deze blog leggen wij je uit waarom dit nodig is en hoe wij het doen.

Lees meer…


De psychologie achter het maken van wachtwoorden. Welk type ben jij?

De zakelijke risico’s rond cybersecurity waren nog nooit zo hoog als nu.

In de tijd die je nodig heeft om deze zin te lezen, zijn er wereldwijd ongeveer 180 gegevenssets gestolen. Per dag zijn dat er ruim 5.000.000.

Wij van Microway waren nieuwsgierig naar het volgende: zou de toename in hacking schandalen leiden tot een andere om­gang met wachtwoorden? Zijn medewerkers anno 2018 nu voorzichtiger geworden met het aanmaken, wijzigen en beheren van hun wachtwoordbeveiliging dan vroeger?

Onze Businesspartner LastPass deed een grootschalig onderzoek naar hoe bedrijven en consumenten  omgaan met het maken van wachtwoorden en online security.

In deze blog lees je meer over de psychologie achter wachtwoorden en ontdek welk type jij bent. Download de rapportage van het complete onderzoek.

Lees meer…

 


De grote misvatting over Office 365

Doorgaans wordt aangenomen dat Microsoft verantwoordelijk is voor de beveiliging en de langdurige opslag van Office 365-data, terwijl die verantwoordelijkheid in werkelijkheid ligt bij jou als gebruiker.

Daar komt bij dat de backup- en herstelmogelijkheden die Microsoft biedt vaak niet overeenkomen met wat jij als gebruiker verwacht.

Het is dus slim om voor jezelf eens na te gaan in hoeverre jij daadwerkelijke controle en toegang hebt tot je eigen data in Office 365.

Lees meer…


Drie alternatieven voor jouw verdwijnende ISDN aansluiting

Dat je afscheid moet gaan nemen van jouw oude vertrouwde manier van bellen via ISDN, daar kunnen wij helaas niets aan doen. Maar gelukkig kan afscheid nemen ook leuk zijn, met onze drie alternatieven voor ISDN.

Lees meer…

 

 

 


WiFi is meer dan alleen draadloos internet: maak van jouw netwerk een kampioensteam!

Ook deze vraag krijgen wij geregeld gesteld door bedrijven die ten einde raad bij ons aankloppen.

Om de complexiteit van het zakelijke WiFi vraagstuk te illustreren, lopen wij dan vaak even alle uitdagingen door die komen kijken bij het aanleggen van een goed WiFi netwerk:

Lees meer…


Ruckus Cloud WiFi nu 60 dagen gratis op proef!

Of je bedrijf nu één of meerdere locaties heeft en of je nu wel of geen eigen IT-beheerder(s) hebt, met Ruckus Cloud WiFi beheer je jouw WiFi omgeving heel eenvoudig, centraal vanuit één locatie, via een app of via een online portal.

Lees meer…

 

 


 

Maak van je  e-mailhandtekening een marketingtool?
Met Exclaimer kan het!

We mailen wat af met z’n allen, de een via Office365, de ander via Outlook, of Google G-Suite. </p> <p>Een e-mailhandtekening is daarbij een belangrijke bron van informatie voor klanten: e-mailadres, website en andere bedrijfsgegevens zijn direct en duidelijk terug te vinden. Althans, zo zou het moeten zijn…

 

Lees meer…

 

 


Persoonlijke informatie achterlaten of inzien via jullie website? Let dan extra goed op je security!

Als ondernemer heb je uiteraard een website.

Waarschijnlijk heb je er veel geld aan uitgegeven en de looks zijn fantastisch. Dit moet ook wel om onderscheid te maken tussen al die andere websites.

Uiteraard wil je ook dat potentiele klanten hun gegevens achterlaten. En misschien kunnen bestaande klanten zelfs hun eigen order- en factuurhistorie inzien op je website. Die informatie haal jij weer uit de onderliggende bedrijfsapplicaties (Exact, Tangram, Unit4, Talentsoft, SalesForce, Carerix, etc.)

Denk je wel eens na over wat de gevolgen zijn als er via jouw website ingebroken wordt in de bedrijfsapplicatie? Voor hackers is dit een eitje als de beveiliging en updates niet goed beheerd worden.

Microway heeft hiervoor een oplossing en hierover vertellen we je in deze blog meer.


Een mobieltje van de zaak, of BYOD? Mobile Device Management is geen overbodige luxe

Of je nu kiest voor het aanbieden van telefoontjes van de zaak, of je werknemers hun eigen mobiel laat gebruiken – wil je op de mobiele devices de juiste bedrijfsapplicaties installeren en je werknemers ook gemakkelijk toegang bieden tot de bedrijfsomgeving, dan sta je als ondernemer voor een aantal uitdagingen:

  • Hoe zorg je dat bedrijfsgegevens niet in verkeerde handen komen bij diefstal van mobiele apparaten, of door bijvoorbeeld een onzorgvuldige email?
  • Als een medewerker de telefoon/tablet/laptop ook deels prive gebruikt, hoe maak je dan onderscheid in zakelijke en persoonlijke data, en hoe bewaak je de privacy van je medewerker?

Lees meer

 


Narrowcasting: Bereik jouw doelgroep met jouw verhaal, op het moment dat jij dat wil

Narrowcasting. Waarschijnlijk heb je er wel eens van gehoord. Of heb je het wel eens gezien.

De kleine of grote beeldschermen met specifieke, vaak praktische informatie over diensten of producten – in de bouwmarkt, of bij je lokale bank. Maar ook digitale menukaarten, of reclameborden op het station kunnen een vorm van narrowcasting zijn.

In deze blog vertellen wij je iets over de mogelijkheden van deze nieuwe en efficiënte manier om te communiceren met je klanten en relaties, met precies de boodschap die bij hen past.

Lees meer

 


Werken met Office 365: eigen bestanden = eigen verantwoordelijkheid

Werken in de cloud – met of zonder Office 365 – betekent niet dat alle bestanden die je opslaat (of verwijdert) ook automatisch worden bewaard als backup.

En toch kan het maken van een backup handig zijn, bijvoorbeeld wanneer in de cloud opgeslagen bestanden onverhoopt beschadigd worden door een gloednieuw virus, of gestolen worden door cyber-criminelen. Of wanneer bestanden, door een storing in het systeem, niet zijn opgeslagen.

Lees meer

 


HOE SHAREPOINT OOK JE INKOOPPROCES KAN STROOMLIJNEN

Hoe SharePoint ook je inkoopproces kan stroomlijnenWaarschijnlijk heeft iedereen weleens gehoord of gewerkt met Office365. Dit Microsoft abonnement biedt gebruikers niet alleen Word, Excel en PowerPoint, maar ook allerlei online opslagmogelijkheden, bijvoorbeeld via OneDrive, een persoonlijke data opslaglocatie van 1 Terabyte.

Maar wat nou, als je ook graag met je hele bedrijf grote complexe bestanden wil delen? Niet alleen met je collega’s maar ook met externe partijen? En je hebt daarnaast ook nog een goed werkend, duidelijk versiebeheer nodig voor documenten, een twee-factor authenticatie en een gemakkelijk te beheren rechtenstructuur?

Dan kom je toch uit bij SharePoint: het externe opslag portaal van Office 365, waar verschillende gebruikers in kunnen werken, binnen en buiten de organisatie.

Lees meer


Hoe wapen je jezelf tegen moderne virussen en black hat hackers?

Met de aankomende AVG/GDPR regelgeving zijn steeds meer bedrijven druk bezig met de vraag hoe hun gegevens beter zijn te beveiligen. Hierbij ligt ook een grote druk bij de MKB’ers. Zij moeten ook aan de regels voldoen, maar hebben niet de budgetten beschikbaar die grote corporates wel hebben. Met Sophos als partner heeft Microway sinds kort een groot scala aan nieuwe security oplossingen ter beschikking.

Hoe wapen je jezelf tegen moderne virussen en black hat hackers?

Er zijn veel basis anti-virus oplossingen op de markt, maar dankzij de meer geavanceerde detectiemethodieken en software  van Sophos – bijvoorbeeld Intercept X – zijn wij ook in staat om gloednieuwe virussen (zero-day exploits) te detecteren die nog niet ‘ontdekt zijn’.

Ook is Sophos scherp op de gevaren van wekelijkse software updates. Hierbij worden door grote software aanbieders allerlei beveiligingsissues gerepareerd, maar virusmakers en black hat hackers zoeken bij deze updates ook naar kwetsbaarheden in hardware en software. Zo hebben wij een paar jaar geleden op de hackers-expo (Haxpo) een Google Nest thermostaat gezien die spam stond te versturen vanuit een gebruikersaccount.

Een enge gedachte? Inmiddels is het business as usual.

Lees meer


WiFi. Hoe doe je het wèl goed?

De grote gemene deler in alles wat zoal mis kan gaan rondom WiFi zijn de Acces Points. Heb je er teveel? Heb je er te weinig? Is de kwaliteit belabberd?

De voordelen van een goed WiFi netwerk zijn te groot om jezelf tevreden te stellen met een slechte oplossing:

– Medewerkers kunnen sneller werken doordat allerlei online handelingen sneller gaan

– Van kwalitatief goede Acces Points heb je er minder nodig = goedkoper

Lees meer


Cybercrime en security: geen Hollywood film

Met de opkomst van IoT is automatisering steeds dieper in ons leven verankerd. Van de chip in je koelkast die weet wanneer er nieuwe kaas moet worden gekocht, tot de Amazon supermarkt waar je zo naar buiten kunt lopen – en het geld van je boodschappen automatisch van je rekening wordt afgeschreven.

Lees meer

 


Het einde van ISDN begint al in 2019. Stel bellen met VoIP niet uit tot het laatste moment

 

Veel van onze klanten, en misschien wel de meeste bedrijven in Nederland, bellen nu nog zorgeloos via een vaste (ISDN) verbinding. En hoewel het einde van ISDN al jaren wordt aangekondigd, werd het definitieve afscheid keer op keer uitgesteld.

Maar 1 september 2019 is het dan echt zo ver: dan wordt de service/het signaal/het netwerk gefaseerd afgebouwd door KPN.

Daarom is het goed om nu alvast na te denken over alternatieven. Want je wil straks niet in de rij staan samen met alle andere bedrijven die er pas in 2019 achterkomen dat ze ‘opeens’ moeten overstappen op een andere manier van telefoneren. Leveranciers kunnen (en zullen) daar tegen die tijd namelijk een slaatje uit proberen te slaan qua tarieven.

Lees verder


Hoe voorkom ik een GDPR-boete van 20% van mijn jaaromzet?

Ongeveer 90% van de bedrijven en ondernemers die wij tegenkomen, weet te weining van het beschermen van bedrijfsgevoelige informatie.

Met de invoering van de GDPR op 25 mei 2018 behoren persoonsgegevens van werknemers en klanten definitief tot bedrijfsgevoelige informatie die goed beschermd dient te worden.

Doe je dat niet – en er gaat iets mis – dan kun je diep in de buidel tasten.

Lees verder


Voor u geen cloud?

Niet alles en iedereen kan of wil naar de cloud, herkenbaar?

Geen probleem voor Microway! Daar kwam ook onze klant achter die al jaren zijn servers en opslag systemen op zijn eigen locaties heeft staan.

Een nieuwe serveromgeving dat is geen keuze die je zomaar maakt, er zijn flinke investeringen mee gemoeid en je maakt voor vele jaren wederom een keuze. Onze engineers zijn begonnen met het uitvoeren van een capaciteitsmeting. Hiermee brengen we de belasting van de servers, opslag en netwerk in kaart.

Op basis van deze informatie kan een juiste dimensionering van een nieuwe serveromgeving bepaald worden. Wat bleek nou… de huidige serveromgeving was zwaar over gedimensioneerd. Te veel rekenkracht, wat stroom kost en door in een nieuwe situatie minder rekenkracht in te zetten besparen we ook op dure licenties. Extra snelheid behalen we liever door te investeren in snelle opslag op basis van Flash-geheugen.

  • Ook weten hoe wij uw nieuwe serveromgeving kunnen bepalen door een meting?  
  • Bent u geschikt voor de Cloud of liever er tussen in met een Hybride oplossing?

Praat eens met onze consultant en  Lees hier meer over onze Cloud-oplossingen.


 

Het theater als zakelijk evenement locatie

Met ruim 900 zitplaatsen een uitdagende vraag, kunnen jullie WiFi regelen voor al onze gasten?

Onze collega Roy twijfelde geen moment en in overleg met de consultant was er één dag later een goed onderbouwd voorstel en dekkingsplan. We maakten hierbij ook nog eens gebruik van een speciale inruil actie van onze leverancier Ruckus Wireless en de deal was snel gesloten.

Wij leveren hier een nieuwe controller en 9 accesspoints, inclusief 3 jaar beheer en onderhoud.

Ook toe aan een goed WiFi netwerk? En heeft u nou geen 900 stoelen, ook dan kan Microway u helpen! Lees hier meer over onze WiFi-oplossingen.

 


Overstappen Office365 en gaan werken in de Cloud?

Deze vraag kregen wij van onze klant, een groot online marketing bureau in ‘s-Hertogenbosch. Met ruim 300 werkplekken verdeeld over Den Bosch en een locatie in Amsterdam een flinke uitdaging. Samen met de eigen beheerders hebben we een migratieplan opgesteld en dagen ingepland om onze werkzaamheden uit te voeren.

Eerst de huidige Exchange server synchroniseren met O365, alle gebruikersaccounts omzetten en… Oh ja, of we nog een groep die met gmail werkt ook mee konden overzetten. Geen probleem voor onze engineers.

Gaat u werken in de cloud of stapt u over naar O365. Wij helpen u en verzorgen het beheer van uw licenties. Lees meer over Office365 en Licenties


 

Een nieuw Warehouse Management Systeem

30.000m2 warehouse, vele orderpickers die van realtime informatie voorzien moeten worden vanuit een nieuw WMS. (warehouse management systeem)

Een lastige vraag, en dit los je niet op zonder gedegen plan van aanpak. We zijn hier begonnen met een twee-daagse meting (site-survey). Met deze gegevens is een heatmap-design gemaakt. In het design zijn extra switches en de installatielocaties gemarkeerd. Samen met het technisch installatiebureau een planning gemaakt en uiteindelijk uitgevoerd en opgeleverd.

Het resultaat is een naadloze dekking over 30.000m2 en een glasvezelnetwerk voor alle switches die de accesspoints van stroom voorzien. Uw warehouse ook toe aan WiFi? Klik hier voor meer info.