Cybercrime: niemand is er veilig voor.

Vorig jaar was het gemiddelde prijskaartje dat hing aan zakelijk gegevensverlies 3,62 miljoen dollar, een bedrag dat bestaat uit… boetes, afpersing en het stilvallen van bedrijf kritische processen.

Steeds weer worden ook de grote namen gehackt: Target, Equifax, Yahoo!, Uber laten zien dat size doesn’t matter voor cybercriminelen.

Een van de hoofdoorzaken van de kwetsbaarheid: het duurt gemiddeld 191 dagen om een datalek te herkennen en nog eens 66 dagen om het op te lossen.

Het LastPass onderzoek

Omdat wij meer wilden weten over de gevolgen die alle schandalen zouden kunnen hebben voor security awareness onder internetgebruikers deed onze businesspartner LastPass een onderzoek naar de houding van bedrijven en consumenten rondom het maken en beveiligen van wachtwoorden.

 

Wat onze verbazing wekte (en toch ook niet):

In sommige gevallen leken de terugkerende verhalen over beveiligingslekken het tegenovergestelde effect te hebben op de omgang met wachtwoorden. Slechts 22% van de respondenten uit het onderzoek gaf aan dat ze hun wachtwoorden regelmatig wijzigen – een van de simpelste manieren om internethackers te slim af te zijn. Nieuws over toenemende algemene beveiligingsproblemen in hun branche, bleek weinig effect te sorteren op gedrag, want in 2016 bleek nog 25% hun wachtwoord regelmatig te wijzigen.

Bovendien gaf slechts 57% aan dat ze na een lek bij een grote retailer of bank hun wachtwoord zouden wijzigen om hun online account beter te beveiligen. In 2016 was dit 61%.

De belangrijkste factor om wachtwoorden niet regelmatig te wijzigen is dat gebruikers bang zijn om hun wachtwoord te vergeten. In het Microway/LastPass rapport lees je over de drie andere factoren en hoe deze zich met elkaar verhouden.


Microway, Lastpass en Yubico

Wie ons rapport heeft gelezen begrijpt waarom je een veilig wachtwoord dient te gebruiken – maar ook waarom veel mensen het niet doen. Daarom heeft Microway veiligheid al jaren prominent op de roadmap staan. Al onze klanten weten dit en worden met regelmaat hierop gewezen.

Onze partnerships met LastPass en Yubico sluiten naadloos aan op onze continue zoektocht naar een hogere veiligheid en eenvoud in het beheer van wachtwoorden. LastPass en YubiKeys zijn een “match made in heaven” als het gaat om internetsecurity.

Ze werken direct samen met elkaar en geven jouw digitale kluis een ongeëvenaarde beveiliging. Hoe dan? Yubico en LastPass hebben een nauwe integratie en standaard is de two-factor optie met YubiKeys beschikbaar zonder technische kennis te hebben, dus zowel zakelijk als privé eenvoudig toe te passen. Two-factor authenticatie wordt simpel gemaakt en je hoeft geen sms-codes en lastig af te lezen sleutelhangers te gebruiken.

Wij gebruiken het zelf ook.

Alle Microway medewerkers slaan hun wachtwoorden op in de digitale kluis en maken gebruik van een YubiKey om deze te openen en tevens om zich aan te melden op hun werkstation of clouddienst.

Inmiddels beginnen steeds meer van onze klanten het gemak in te zien van deze twee diensten. We hebben klanten met bouwbedrijven en productiebedrijven. Maar ook steeds meer overheids- instellingen beveiligen de toegang tot hun gegevens en online-werkplekken met de combinatie LastPass/YubiKey.

Inloggegevens zijn beschermd tegen phishing aanvallen en het beheer van inloggegevens van nieuwe medewerkers (of medewerkers die uit dienst gaan!) is eenvoudig geworden, omdat alle wachtwoorden in beheer van de organisatie blijven.

Wat is (wordt) jouw eigen wachtwoordpsychologie?

In het LastPass onderzoeksrapport lees je de nieuwste trends en tips rondom wachtwoordbeveiliging, maar ook over wachtwoordpsychologie.

Welke type medewerkers (type A of B?) gaat het veiligst om met wachtwoorden? Wereldwijde verschillen tussen mensen en de omgang met online wachtwoorden, wie is het beste jongetje van de klas?

Maar het rapport zet je ook aan het denken: Welke type internetgebruiker ben jij en hoe heeft dit weerslag op hoe jij omgaat met wachtwoorden? Maak jij onderscheid tussen de wachtwoorden van je verschillende accounts? Beveilig jij je bankzaken en persoonlijke gegevens beter dan je een online-shopping account?

Als je liever zelf wilt proberen hoe eenvoudig LastPass en YubiKeys werken, dan krijg je van ons een YubiKey i.c.m. een LastPass demo-omgeving. Neem vandaag nog contact met ons op voor jouw persoonlijke demo.

De slimme oplossing voor het chronisch gebrek aan aandacht voor jouw wachtwoorden

LastPass is een bekroonde wachtwoord- beheerder die miljoenen mensen helpt om hun online levens thuis en op het werk te organiseren en te beschermen. Voor bedrijven en organisaties van ieder formaat biedt LastPass veilige wachtwoordopslag en centraal overzicht voor beheerders. Zo kunnen ze wachtwoord-problemen oplossen voor hun medewerkers en tegelijkertijd het risico op  gegevens-lekken tegengaan.

LastPass geeft je IT-afdeling de tools die ze nodig hebben om de omgang met wachtwoorden in je hele organisatie te verbeteren, met instelbaar beleid, veilig delen van wachtwoorden en compleet gebruikersbeheer.

Ga voor meer informatie naar https://lastpass.com/enterprise_trial.php?esrc=ET110918 en download jouw gratis demo.

Stuur mij de Lastpass Wachtwoordpsychologie